Mobiler i skolan
De allra flesta barn har idag en mobiltelefon med sig dygnet runt och då även i skolan. Samhället har förändrats mycket de senaste 30 åren. Mobiltelefon i skolan var också otänkbart förr då man istället snällt fick fråga fröken om det gick bra att låna telefonen för att ringa hem. Med mobiltelefonen är det enkelt att söka upp den information man behöver inom loppet av några sekunder via internet. Detta var otänkbart förr då man fick leta information på biblioteket för att kunna lära sig någonting. Idag kan du chatta, smsa, skriva på facebook, lägga upp bilder eller spela spel på mobilen direkt. Appar för allt du kan tänka dig finns. Förr var det en äkta kamera som gällde för foton, facebook var en helt främmande värld, när man skulle spela innebar det att man möttes efter skolan och spelade Nintendo och ordet chatt eller app visste man inte vad det betydde. Det är med andra ord en hel del som har blivit annorlunda under dessa år.
Ska barnen tillåtas ha mobiltelefon i skolan?
Det finns många råd och rön när det kommer till att låta barn ha tillgång till teknisk utrustning i skolan. När tekniken går framåt blir det accepterat i allt större grad på lektionen sitta med mobiltelefonen i handen. Det är accepterat att pötsligt ta ett samtal eller sitta och spela flipper för att lektionen är tråkig. Det är intressant att ta del av vad Skolverket skriver om arbetsro för barn i skolan. Man vill nämligen återigen uppmärksamma den skollag som sedan länge blivit glömd vilket går att läsa mer om genom att följa föregående menings länk. Den ger information om vad skolan har rätt att enligt lag utöva för makt på en elev. Denna lag har senare år fallit bort i glömska och praktiseras inte som den gjorde förr. Den innebär bland annat att man har rätt att ta hand om föremål som stör utbildningen vilket skulle kunna vara en mobiltelefon. Att tillse att barnen i vårt samhälle ska få arbetsro i skolan för att på så sätt få bättre utbildning, kunskap och fokus är viktigt.
Tappar man fokus om man distraheras?
Om man skulle straffas för sina handlingar och få ting omhändertagna skulle det troligtvis ske en synbar förändring i både skola och samhälle. Det är en skam att dessa skollagar under så lång tid inte praktiserats i den grad de borde ha gjort. Skulle vårt samhälle och vårt beteende ha varit annorlunda än vad det är om vi hade fått en bättre och stabilare grund att stå på? Det sägs att det är bra för barn att få fler val, tänka fritt och så vidare. Men är det bättre att klicka här och där på mobilen än att fokusera på läraren? Kanske det är en helt annan effekt än den som många artiklar i samhället har gått ut med. Kanske är det så att för många val gör barnen bortskämda, får dem att tappa fokus, får dem att tappa respekten för andra människor och får dem att tro att de är härskare över hela riket.